Terhesség hétről hétre

Baba fejlődése

A generalizált allergia, az anafilaxiás sokk

2003. december 18. | Frissítve: 2015. augusztus 19.

Forrás: Madarász Utcai Gyermekkórház és Babaszoba.hu

Az anafilaxiás sokk olyan veszélyes, generalizált allergiás roham, mely sajnos halállal is végződhet.

Már kisdedkorban és kisgyermekeknél - szerencsére elég ritkán - kiválthatják az egyes ételek fogyasztásával bekerült allergének, különösen a táplálékallergiáknál említett tojás, apró magvú gyümölcsök, kakaóvaj és az elsősorban az amerikai kontinensen előszeretettel fogyasztott földimogyoró.

Az anafilaxiás sokk gyakoribb kiváltó okai azok a gyógyszerek, amelyekre a gyermek érzékeny, - függetlenül attól, hogy szájon át adott vagy injekcióban kapott gyógyszerről van szó - és a rovarcsípések. Különösen a méh- és darázscsípés lehet ebből a szempontból veszélyes. A szúnyogcsípés sohasem okozott még életveszélyes állapotot, legfeljebb kellemetlenül viszkető, allergiás duzzanatot.

Az anafilaxiás sokk első jele, hogy a gyermek hasfájásra, hányingerre panaszkodik, mivel teljesen átrendeződik a keringése, és míg a hasi erek kitágulnak, az életfontosságú szervekhez, a szívhez és az agyhoz nem jut elegendő vér, a vérnyomás pillanatok alatt leesik. A száj körül a bőr a rossz oxigén-ellátottság miatt lilás színű lesz. Az arcon duzzanat jelenhet meg, az esetleg kialakuló gégeödéma miatt a hang rekedtessé válhat. A gégeödéma, a hangszalagok duzzadása miatt fulladás is bekövetkezhet. Az anafilaxiás sokk végül eszméletvesztéses állapothoz vezet, leállhat a légzés és a szívverés.

Az anafilaxiás sokk nagyon veszélyes, akár halállal is végződhet.

Az első teendő, hogy a sokkos gyermeket le kell fektetni, és a lábát fel kell emelni, hogy a lehető legtöbb vér jusson az agyhoz. Azonnal értesíteni kell a mentőket, és elmondani, hogy nagy valószínűséggel anafilaxiás sokkról van szó. Légzés leállása esetén szájon át kell lélegeztetni. Ha a gyermeknek nincs pulzusa, a mellkason keresztül szívmasszázst kell végezni.

Minél előbb be kell adni az életmentő, ill. az életveszélyes állapot megelőzésére alkalmas injekciót. Azok számára, akik már átestek anafilaxiás sokkos állapoton, mindenképpen be kell szerezni a készítményt, amelyet az Egészségügyi Minisztérium engedélyével gyógyszertárakban lehet kapni. Egészen pici gyerekeknek is meg lehet tanítani, hogy beadják maguknak az injekciót, mert nem látszik rajta a tű. Az injekciót tartalmazó tartót a combhoz kell nyomni, és egy kis automatikus szerkezet belenyomja a tűt a bőrbe.

A kezdeti tünetek jelentkezésekor még van remény arra, hogy nem alakul ki sokkos állapot, de akkor is minél előbb értesíteni kell a mentőket.

Mindenféle allergiás tünet esetére aranyszabály, hogy amitől egyszer súlyos allergiás reakció alakult ki, legyen az étel vagy gyógyszer, azt soha többet nem szabad adni a gyermeknek. Különösen a gyógyszerek lehetnek nagyon veszélyesek, és ráadásul helyettesíthetők.

Azoknál a kisgyermekeknél, akiknél már előfordult rovarcsípés okozta anafilaxiás reakció, hároméves kor után gyakorlatilag kötelező a megfelelő hiposzenzibilizációs kezelés elvégzése, amellyel a továbbiakban megelőzhető az életveszélyes állapot kialakulása. A hiposzenzibilizációs kezelés egyébként pont a méh- és darázscsípésekre a leghatékonyabb.

Hozzászólások

A család kedvenc robotja (X)

Gyerekkoromban imádtam a Mikrobi című rajzfilmet. Mindig arról ábrándoztam, hogy milyen szuper lenne, ha Terka nénikénk helyett ránk is egy ilyen robot-dadus és tanár vigyázna.

Támogatóink ajánlatai

h i r d e t é s

Facebook

Szponzorált hirdetések

Legkeresettebb címkék