Terhesség hétről hétre

Baba fejlődése

10 szorulást okozó étel a konyhában

Szerző: Viniczai Andrea

2015. november 2.

Forrás: babaszoba.hu

Gyakran fáj a gyermeked vagy más családtagod hasa? Nehezen megy a vécézés? Lehet, hogy csak az étrenden kell változtatnod, és minden rendbe jön!

Számos étel okozhat szorulást


A székrekedés sokszor még a kisgyermekes anyukák között is tabutémának számít, pedig ha ez egész lakosságra kivetítjük a problémát, akkor azt kell látnunk, hogy minden harmadik magyar embernek vannak szorulásos panaszai.
Szorulásról akkor beszélünk, ha a heti székletürítések száma 3 vagy annál kevesebb, illetve ha a székletürítés fájdalommal, nehézséggel, erőlködéssel jár. A panaszok oka nagy részben az étkezésre vezethető vissza, így mielőtt orvoshoz fordulnánk, nem árt végiggondolnunk, mi kerül a családi étkezőasztalra.

Összegyűjtöttünk tíz olyan ételt, ami okozhat székrekedést. Természetesen, ez egy irányadó lista, ha a székrekedés huzamosabb ideje fennáll, mindenképpen konzultálni kell a háziorvossal és egy dietetikussal.

1. Finomított lisztből készült pékáruk

A magyar háztartások zömében a reggeli és/vagy a vacsora valamilyen finomított lisztből készült pékáru: fehér kenyérből készült szendvics, kakaós csiga, túrósbatyu, pizza vagy palacsinta. Sajnos a finomlisztből vagy finomított rozslisztből készülő ételek alacsony rost-, vitamin és ásványi anyag tartalmuk mellett keményítőben gazdagok.

A rost nélküli keményítő emésztése a szervezet számára nehéz, mert az emésztőrendszerben pasztaszerűvé válik, hozzáragad a bélfalhoz, és székrekedést okozhat. Ráadásul a nagy mennyiségű keményítő kellemetlen gázképződési folyamatot is beindíthat, ami kellemetlen hasi panaszokat, puffadást is okozhat az arra érzékenyeknél. Ha mégis ragaszkodunk a megszokott ízekhez, akkor az étkezéseknél az eddigi finomított liszttel készülő ételeket helyettesítsük teljes kiőrlésű, magvas pékárukkal!

2. Tehéntej

A mostani édesanyák generációjának a tejivás még az egészséges életmód egyik alappillére volt. Ez mára nagyon megváltozott, sok embernél már babakorban kialakul a tehéntej-allergia. De az is előfordulhat, hogy viszonylag váratlanul, óvódáskorban jelentkezik a laktózintolerancia, ami okozhat hosszantartó, kellemetlen székrekedést és haspuffadást. Ha arra gyanakszunk, hogy a tej okozhatja a gyermekünk szorulását, cseréljük a tehéntejet laktózmentes- vagy gabonatejre. Ha a probléma továbbra is fennáll, konzultáljunk szakorvossal!

3. Banán

Gyümölcsöt enni egészséges, de sajnos a banán, ha túlzott mennyiségben fogyasztjuk, akkor nehezítheti a belek ürítését, és székrekedést okozhat. Ez főleg akkor igaz, ha zöldebb, éretlenebb banán kerül a kosarunkba. Ha a szorulásra hajlamos gyermekünk nagyon szereti ezt a déligyümölcsöt, akkor érdemes a banánt minél ritkábban, illetve inkább gyümölcssaláta részeként fogyasztania, ahol a többi gyümölcs rosttartalma némileg ellensúlyozhatja a banán hatását!

4. Édesség, csoki

A magas cukortartalmú ételek, a csokoládé, a sütemény, a kakaó és más egyéb édességek székrekedést okozhatnak. A finomított cukrokkal készült édességek csökkentik a bélmozgásokat, ezáltal lelassítják a béltartalom haladását. Természetesen itt sem a teljes tilalomról beszélünk, csupán a mértékletes fogyasztásról.

5. Krumpli

A burgonya keményítőtartalma magas, ezért nehéz emészteni, így okozhat szorulásos panaszokat. Alternatíva lehet az édesburgonya használata, ami sokkal egészségesebb, mint az általunk mindennap használt fehér burgonya. Az édesburgonya gazdag C-vitaminban és béta-karotinban. De tartalmaz B1, B2, B6, és E vitaminokat is. Ráadásul, szerintünk remek az íze, így egy próbát mindenképpen megér!

6. Sós nasik

Ropi, csipsz, perec, extrudált kukoricapehely - melyik van rajta a nasilistán? Ezek az ennivalók alacsony rost, és magas finomított szénhidrát,- zsír-, és sótartalmú élelmiszerek. Emiatt potenciális felelősök lehetnek a székrekedés kialakulásában, egyéb egészségre ártalmas hatásaik mellett! Nem beszélve arról, hogy rengeteg üres kalóriát tartalmaznak, így hasznos tápanyaggal nem, de felesleges zsiradékkal viszont bőven ellátják a szervezetet. Próbáljuk lecserélni a sós nasikat gyümölcsre, zöldségre, vagy a belőlük készült egészséges csipszre (pl. alma-, cékla-, répacsipsz).

7. Félkész, mirelit ételek

Azért szeretjük a mirelit ételeket, mert pillanatok alatt elkészülnek, és szinte lehetetlen elrontani őket. Pedig a fagyos dobozokban legtöbbször alacsony rosttartalmú, félkész ételek vannak, melyeknek ráadásul a sótartalmuk is igen magas. Sajnos a többletben bevitt só a szervezetben okozhat vízvisszatartást, ami szorulásos tünetekkel is járhat. Ha tehetjük, akkor inkább csak olyan mirelit ételt tegyünk a családi asztalra, amit korábban mi magunk készítettünk és fagyasztottunk le, és így tudjuk, hogy mit tartalmaz.

8. Tápszer

Babáknál székrekedést okozhat a szoptatás után a tápszerre való áttérés is. Próbáljunk ki többféle tápszert is, és figyeljük a hatásukat! Adjunk inkább többször kevesebbet a babának, mivel a kisebb adagok kevésbé megterhelőek emésztőrendszere számára.

9. Cukros innivalók

Mi kerül napközben a pohárba? A legtöbb családban instant kakaó, dobozos tea, cukros üdítők, szénsavas üdítők, vízben oldódó instant italporok, szörpök, szintetikus adalékokkal teli egészségesnek mondott joghurtitalok. Ezek az innivalók amellett, hogy nem tudják csillapítani a szomjot, borzasztóan egészségtelenek, fogrombolóak, de emésztési zavarokat, székrekedést okozhatnak. Inkább a vizet részesítsük előnyben!

10. Diófélék

A dióféléket szokás egészséges zsírforrásoknak nevezni, de a fogyasztásukat semmiképp sem szabad túlzásba vinni. A nagy mennyiségben fogyasztott dió és mogyoró könnyen székrekedéshez vezethet, ezért figyeljünk arra, mennyit eszik belőlük gyermekünk.

Hozzászólások

Támogatóink ajánlatai

h i r d e t é s

Facebook

Szponzorált hirdetések

Legkeresettebb címkék