Terhesség hétről hétre

Várandóság hétről hétre

Hányadik terhességi hétben jársz?

első trimeszter

második trimeszter

harmadik trimeszter

Rólad

A baba gyarapodásával a te súlyod is egyenletes növekedésnek indul, és ennek leginkább a hátad és a lábaid látják kárát. Az egyik leghatásosabb ellenszer a rendszeres mozgás. A gerincközeli és a medence környéki izmok erősítése felvértez a görnyedt tartás ellen, de fontos, hogy napjában többször tudatosítsd magadban, hogyan tartsd magad egyenesen, és húzd ki a vállaidat. Ez nem csak azért kívánatos, mert a mellkas tágításával több oxigénhez juttatod a magzatot és magadat, de elkerülheted a nagy pocakkal járó előnytelen testtartást is. A láb dagadása szinte elkerülhetetlen a terhesség ideje alatt, bár igazán a harmadik trimesztertől válik látványossá. Ha már most észleled, fogyassz minél több folyadékot, és polcold fel a lábaid pihenés közben. Ha nem muszáj, ne ácsorogj hosszabb ideig, és próbáld meg elkerülni a csoszogást is. A vádlik erősítése - például lépcsőzéssel - elősegíti a vér könnyebb áramlását, és csökkenti a boka környéki duzzanatot.

A babádról

A kicsi erre hétre elérheti a 420 grammot. Ahogy folyamatosan készül a méhen kívüli életre, érzékszervei egyre érettebbé válnak: az agy és az idegvégződések elég fejlettek ahhoz, hogy a magzat érzékelje a tapintást. Ha éneket, zenét, hangot hall, reagál rá - minél többször lépnek vele kapcsolatba a szülők, annál valószínűbb, hogy a terhesség alatt hallott hangok a születése után is megnyugtatóan hatnak rá. A 22. hétre kialakulnak a szemhéjak és a szemöldök. A nemi szervek fejlődése is folytatódik: a fiúknál a herék megkezdik a leszállást a hasüregből a herezacskó felé, míg lányoknál már kialakultak a petefészkek, a méh és a hüvely.

Ultrahang-kép (minta)

ultrahang képultrahang kép3D

Adatok:

BPD: 55 mm

Rövidítések

Jó tudnod

A láb fájdalma és dagadása elég gyakori velejárója az áldott állapotnak, de van pár trükk, amivel megpróbálhatod elkerülni az alsó végtag fáradtságát. Ha ülőmunkát végzel, egy kis sámli segítségével emeld meg a lábaidat annyira, hogy a térdek magasabban legyenek, mint a csípő. Ne járj lapos sarkú cipőben vagy papucsban, még nyáron se - ezek a lábbelik különösen erős terhelésnek teszik ki a hátat. Ez természetesen a tűsarkakra is vonatkozik. A legjobb, ha a cipőnek van egy kis sarka, és nem szorítja lábfejet és a bokát. Ha már a terhességed előtt tudomásod volt a lúdtalpadról, de nem nagyon foglalkozták a kérdéssel, most feltétlen keress fel egy ortopéd szakrendelőt, ahol masszív lúdtalpbetétet írnak fel. Minél többet nyomsz, annál nagyobb teher nehezedik az amúgy sem erős szalagokra, és a többletsúly maradandó károkat is okozhat bennük.

Szerző: Dr. Szemerédy Viktória

Tipp

Ha hangversenyre, színházba vagy moziba mész, vigyél magaddal egy kis párnát, amivel megtámaszthatod a derekad.

Támogatóink ajánlatai

h i r d e t é s