babaszoba.hu


Gyógyító közeg a víz

Az ember alapvetően szárazföldi lény, de sokat köszönhet a víznek, amely lágyan simogatva, testét felemelve a gyógyítás eszköze is lehet.

Most egy új területet ismerhetünk meg a hidroterápiás oktatók Stelczámer Ágnes és Hegyesi Emma segítségével, akik különböző sérüléssel vagy hátránnyal született gyerekeket kezelnek az uszodamedencében. Meggyőződésük azonban, hogy a módszert és néhány mozdulatsort, gyakorlatot minden gyereknek meg kellene ismernie, a teljesen egészségeseknek is.

Ösztönös és módszeres hidroterápia

A Budapesti Hidroterápiás Rehabilitációs Gimnasztika Alapítvány (BHRG) egy azok között a kezdeményezések között, amelyek felkarolták a fogyatékos és egészséges gyermekek vízi mozgásfejlesztését és úszásoktatását. Mivel a babaúszástól kezdve az egész kicsi korosztály számára is több hasonló tanfolyam, alapítvány létezik, felmerül a kérdés, mi közöttük a különbség, milyen módszerekkel dolgoznak, melyik gyermeknek mi ajánlott. A BHRG Alapítvány módszerét Lakatos Katalin dolgozta ki, és lényegében azokon a mozdulatokon alapul, amelyeket az egészséges pancsoló kisbaba, majd kisgyerek egymás után végigcsinál a vízben, vagy ahogyan a szülők ismertetik meg őket ezzel az izgalmas közeggel. Terápiává attól válik, hogy kifejezetten azon gyermekek számára fejlesztették tovább a jól átgondolt gyakorlatsorokat, akik növekedésük idején a mozgásfejlődés fontos mozzanatai közül egyet vagy többet valamiért kihagytak, például nem kúsztak, felülés nélkül azonnal felálltak. A nagy mozgások kimaradását azért szükséges utólag korrigálni, mert ezek nélkül a finom mozgások kiépülése, a rajzolás és írás (grafomotoros mozgások), és sok mozgásra épülő mentális tevékenység, pl. az olvasás készsége is csorbát szenvedhet. Az ok és a következmények súlyossága nagyon különböző lehet.
A hidroterápia alkalmazható egészséges, csupán koraszülött vagy részképesség-zavarokkal élő gyerekeknél, akik fejlettségükben egy-egy területen elmaradnak kortársaik mögött, később nem teljesen iskolaérettek, koncentrációképességük, monotóniatűrésük kisebb, nehezebben illeszkednek be társaságba. Segíthet diszlexiás, diszgráfiás gyerekeknek is. Segítségével kialakul a térérzék, az iskola elkezdése előtt fontos a sorrendiség, egymásutániság megtanulása.
A módszer hathatós segítséget kínál mozgássérültek számára is. Érkeznek spasztikus izmok vagy végtaghiány miatt mozgáskorlátozott gyerekek, féloldali sérültek is. Minél korábban kezdik a terápiát, annál inkább kihasználható az agynak az a tulajdonsága, hogy a sérült részek funkcióját más területek veszik át.

Fejlesztő gyakorlatok

A vizet a felhajtóereje és kellemes simogatása, ami egy állandó taktilis (tapintási) inger, nagyon alkalmassá teszi arra, hogy a megtanulandó nagymozgásokat ebben a közegben sajátítsa el a sérült kisgyerek. A kicsik még nagyon formálódó, plasztikus központi idegrendszerének fejlődése szempontjából lényeges annak a fülben elhelyezkedő egyensúlyszervnek, illetve a helyzetérzékelő (azaz vesztibuláris) rendszernek a működése, ami az agy számos területével áll kapcsolatban. Így a vesztibuláris rendszert érő ingerek a dominóelvnek megfelelően a teljes idegrendszeri mozgásirányítás fejlődését segítik. Nem véletlenül szeretik a kisgyerekek, ha hintáztatják, pörgetik, forgatják, dobálják őket. Ugyanezeket a mutatványokat a vízben is kedvelik.

A gyakorlatok egy részében a gyerekek passzívan vesznek részt, és az oktatók úgy mozgatják őket a vízben, hogy a helyzetérzékelő szervrendszerük a megfelelő ingereket kapja. Természetesen vannak olyan gyakorlatok is, amikor a gyerekek már maguk is mozognak. Majd az egymásra épülő feladatok sorában egyensúly-fejlesztő és szem-kéz koordinációs gyakorlatok következnek. Például az oktatók, - akik hivatalosan: "gyógyúszás foglalkoztatók", de magukat szerényen és vidáman csak vízibohócoknak nevezik, - a ritmikus mozgásokat mondókák elmutogatásával tanítják meg, amibe aztán a gyerekek is bekapcsolódnak. A komoly módszertani háttér tehát nem jelenti azt, hogy a foglalkozások ne lennének nagyon is szórakoztatóak.
Az egy órás foglalkozások állandó részét képezik a különböző légző gyakorlatok is. Talán meglepően hangzik, de sok gyereknél a helyes légzést is tanítani kell. Nemcsak a beszédkészséget, de még olyan vegetatív működéseket is segít, mint például. az emésztés.
Címkék:
terápiák,
fejlődés,
hidroterápia,
mozgásfejlesztés,
mozgássérültek,
úszás
A cikk folytatódik:
teljes cikk megjelenítése

Hozzászólások


Támogatóink ajánlatai

h i r d e t é s

Babanaplók

Mi ajánljuk

Legfrissebb

Vezess naplót Te is!

Utónévtár névajánló

Dzsenet

Eredet: kelta
Jelentés: fehér úrnő

Henrik

Eredet: germán
Jelentés: körülkerített birtokán uralkodó

Még nincs eldöntve? Utónévtárunkban több, mint 3087 nevet és jelentését, eredetét megtalálja!

tovább

A babaszoba.hu oldalain található információk, szolgáltatások nem helyettesíthetik szakember véleményét, ezért kérjük minden esetben forduljon szakorvoshoz!
Copyright © 2002 - 2014 Sanoma Media Budapest Zrt. - Minden jog fenntartva