Baba

Meglepetés! Így gyorsabban tanulnak a babák

A te babád is imád kukucskálósat játszani? Nem csoda, hiszen ez roppant szórakoztató a számukra. Kutatók azonban most azt is bizonyították, hogy a meglepetés ereje nagy mértékben segíti a kisbabákat a tanulásban és a kognitív képességek fejlesztésében.
2015. Július 28.

A meglepetés ereje segíti a fejlődést

Amikor valami váratlanul éri a babát, vagyis meglepetést okoz neki (például egy játék nem pont úgy viselkedik, mint ahogy várja), az nemcsak szórakoztató a kicsi számára, de az agyát is jobban megmozgatja, mint egy kiszámítható esemény. Az amerikai Johns Hopkins University kognitív fejlődéssel foglalkozó pszichológusai szerint a meglepő dolgokkal nemcsak magára a tárgyra vagy eseményre fókuszálnak a babák, hanem az is megmozgatja az agyukat, hogy az miért nem pont úgy viselkedik, mint azt várták.

“Az apróságok számára a világ elképesztően bonyolult és érdekes hely, tele izgalmasabbnál izgalmasabb dolgokkal. Honnan lehet tudni, hogy mire érdemes odafigyelni, mi hordozhat fontos információkat, és mi az, amit nyugodtan figyelmen kívül hagyhatnak? Ha megszoknak valamit, például egy játék vagy egy személy reakcióját, arra a dologra kevésbé figyelnek. Ha azonban a várttól eltérő a reakció, azt a kicsiknek egy új tanulási lehetőség” – mondta Lisa Feingenson, a kutatás vezetője.

A kutatáshoz kapcsolódó kísérletben 11 hónapos babák vettek részt, akiknek valamilyen kiszámítható, illetve meglepő játékot mutattak. Például egy labdát legurítottak egy rámpán, majd egy fallal megállították. A kísérlet második része hasonlóképpen épült fel, de a fal nem állította meg a labdát, hanem “mágikus” módon átgurult rajta. Egy másik kísérletben egy kisvonatot lelöktek egy dobozról, illetve “varázslatos” módon továbbgurítottak a levegőben.

A kutatók úgy vették észre, hogy a gyerekeket jobban érdekelte a második játék, szívesebben foglalkoztak azzal (annak ellenére, hogy érdekesebb, teljesen új, de semmi meglepőt nem csináló játékokat is felkínáltak nekik), szerették volna megérteni a működését. Például kipróbálták, hogy mennyire kemény vagy puha a labda, hogyan reagál arra, ha leejtik vagy arra, ha odaütik az asztal lapjához. Az újdonság és meglepetés hatására tehát nemcsak érdeklődőbbek lettek, de gyorsabban is tanultak.

“Amikor a kisbabák valami új dologgal találkoznak, nem egyszerűen reflexszerűen válaszolnak az élményre, hanem ez mélyen megmozgatja őket, kíváncsiságot és a megértés vágyát váltja ki belőlük. Ezáltal pedig a világot is sokkal jobban megismerik, hatékonyabban tudnak tanulni, és ez természetesen a kognitív fejlődésükre is nagyon pozitívan hat” – foglalták össze a kutatók.