Terhesség hétről hétre

Baba fejlődése

Hogyan alszunk, mennyit alszunk?

2010. szeptember 28. | Frissítve: 2016. február 9.

Forrás: www.homeopatia.info.hu

Az alvás a szervezet számára fontos, pihenést szolgáló állapot. A pihenés azonban nem tétlenséget jelent.

Hogyan alszunk, mennyit alszunk?

Ezt bizonyítja az agy elektromos tevékenységéről készült görbe, az EEG, melynek segítségével jól elkülöníthető az agy ébrenléti állapota az alvástól, valamint a különböző alvásfázisok. Az éjszaka folyamán ugyanis az alvás mélysége nem állandó. Az elalvást követően lépcsőzetesen mélyül, majd ismét felületesebbé válik, és ezeket az úgynevezett alvásciklusokat, melyek életkortól függően 50-90 percig tartanak, a köznyelvben álomlátási szakasznak, szaknyelven REM-nek nevezett alvásminta váltja fel.

A gyerekek alvása mind mennyiségileg, mind minőségileg különbözik a felnőttekétől. A legtöbb újszülött 16-18 órát alszik naponta, és ez az alvásmennyiség egy éves korra csökken le nagyjából napi 14 órára. Ilyenkor az éjszakai hosszú, 10-12 órás alváson kívül még napi két rövid, egy délelőtti és egy délutáni alvás van, majd másfél-kétéves kor után már csak az ebéd utáni alvás marad meg körülbelül az iskolás korig. Minél fiatalabb a csecsemő, annál hosszabban észlelhető az álomlátás alvásmintája, a REM-alvás (REM = rapid eye movement, azaz gyors szemmozgás). Újszülötteknél ez az alvási idő 50%-a, míg felnőttkorra ez körülbelül 25%-ra csökken.

Statisztikák szerint a 0-18 éves korosztályban a gyerekek egyharmadánál lép fel valamilyen alvászavar. Ez lehet az alvás mennyiségének zavara - túl sok vagy túl kevés alvás - és jelentkezhetnek egyéb, az alvást zavaró kóros jelenségek (pl.: alvajárás, éjszakai felriadás, alvás alatti légzészavar).

A legtöbb szülő úgy érzi, hogy csecsemője, gyermeke nem alszik eleget. A gyerekek alvásszükséglete - hasonlóan a felnőttekéhez - különböző, így a fenti adatok csak irányadóak. A szülők leggyakoribb panasza, hogy a csecsemő, vagy kisgyerek nem tud, vagy nem akar egyedül elaludni, illetve éjszaka gyakran felsír, felébred, és nem tud visszaaludni. Az ilyen panaszok hátterében szerencsére ritkán található betegség (pl.: tejallergia). Az esetek többségében a gyerek egyedi igénye vagy a család zaklatott életmódja a felelős a problémáért. Leggyakrabban nincs is valódi probléma, csak a szülők rendelkeznek rossz információkkal, és emiatt túlzottak az elvárásaik.

Babusgató segítség

A legtöbb gyerek természetes igénye, hogy egy felnőtt mellette legyen, míg ő el nem alszik. Az első években halk énekléssel, simogatással, míg később meséléssel, meseolvasással teremtheted meg azt a hangulatot, melyben a kicsi annyira biztonságban érzi magát, hogy el tud aludni. Ha ez nem sikerül, ha túl zűrösre kerekedett a nap, szelíd segítségként alkalmazhatod a homeopátiát. Sokszor segít a beléndek (Hyosciamus) és a káliumbromid (Kalium bromatium) melyekből öt golyócskára lesz szükség lefekvés előtt.

Kapcsolódó cikkeink:
  • Alvászavarok gyerekkorban
  • Miért riad fel éjszaka?
  • Kérdések a baba alvásáról
  • Mikor alussza végre át az éjszakát a csecsemőnk?
  • Így alszanak a babák
  • Hozzászólások

    Támogatóink ajánlatai

    h i r d e t é s

    Facebook

    Szponzorált hirdetések