Terhesség hétről hétre

Baba fejlődése

Fogyás koplalás nélkül: mítosz vagy valós lehetőség?

Szerző: W. Ungváry Renáta

2013. január 29. | Frissítve: 2017. január 2.

Forrás: babaszoba.hu

Ha elkezded böngészni a különféle fogyókúrák ajánlatait, hamar észreveszed, hogy sokan úgy hirdetik magukat: ehetsz, amennyit csak akarsz, fogyni fogsz. Vagy: továbbra sem kell lemondanod a kedvenceidről. Csak icipici változtatásokra van szükség. Tényleg?

Kezdem a jó hírrel: koplalnod tényleg nem kell! Hiszen olyan étrenddel, amely életed hátralevő részére folyamatosan lemondásra késztet, és megfoszt mindentől, amit szívesen eszel, nem valószínű, hogy együtt tudsz élni, legalábbis az emberek többségének nem sikerül. Ezért küzdenek sokan az ismételt, amúgy sikeres és látványos fogyókúráik után a pingpong-effektussal. Egy darabig bírják, hogy alig esznek, vagy csak az élelmiszerek szűk csoportját, ám aztán annál nagyobb erőbedobással pótolják, amit "elmulasztottak", és a gyorsan leadott kilók gyorsan vissza is térnek. Sajnos ha az étrendbeli változtatásokat lemondásként éled meg, nem pedig ésszerű változtatásként, amellyel azonosulni tudsz, akkor ritka a tartós siker.

Diéta szülés után

Éhes disznó makkal álmodik

- tartja a közmondás. Ezért az étrend összeállításakor arra kell törekedni, hogy jóllakjál az elfogyasztott étellel, hacsak nem akarod, hogy állandóan az evésen járjon az eszed. Ez rögtön kizárja az összes olyan fogyókúrát, amely azzal kezdődik, hogy nem reggelizel, azzal folytatódik, hogy tízóraira iszol egy kávét cukor nélkül, majd estefelé eszel egy kis salátát.
Biztosan ki lehet bírni egy darabig, hiszen a szervezetünk remekül tud alkalmazkodni az alacsonyabb kalóriabevitelhez is, szépen felhasználja a raktározott energiát, de hosszú távon biztosan alultápláltsághoz vezet, hiszen ezzel a módszerrel nem tudod biztosítani a szükséges tápanyagokat.
Mi a megoldás?
Egyél gyakran!
Az összes komolyan vehető módszer legalább napi öt étkezést javasol, ellenben a másik végletet, a folyamatos nassolást, evést, rágcsálást többnyire nem tartják jónak. Az öt étkezés között vannak különbségek, és a legtöbb módszer vacsorának már csak valami könnyebb ételt szán, míg a reggeli és az ebéd kalóriadúsabb, laktatóbb. Érdemes elgondolkodni azon, mitől is érezzük magunkat jóllakottnak! Ugyanis többnyire (sokkal) többet eszünk, mint amennyire szükségünk van.
Mert:
  • az evés csak mellesleg fut, valaminek a kísérőjeként: olvasás közben, számítógépezés közben (észre sem vettem, hogy elfogyott, hozok még egy kicsit), filmnézés közben (nem is evés ez, csak egy kis rágcsa), munka közben (nem érek rá enni!!!)
  • nem rágjuk és ízleljük meg alaposan és lassan az ételeket. Hanem pillanatok alatt, szinte egészben befaljuk, hiszen nem érünk rá...
  • nem illik maradékokat hagyni
  • az evést bizonyos ételféleségek esetén jutalomnak, vigasznak tekintjük
  • úgy véljük, az evés nagyon sok, amúgy az evéstől valójában független eseményhez hozzátartozik, például szülinapok, évfordulók, baráti találkozók.
  • Próbálj ezeken változtatni! Ez lényegében az evési magatartás megváltoztatását jelenti. Nem könnyű, de az eredmény felszabadító!

    Amitől hosszabb időre jóllaksz

    Senki sem gondolhatja komolyan, hogy teljesen mindegy volna, mit eszik. Lehetséges például, hogy a szokásos süteményeket el lehet készíteni édesítőszerrel, csökkentett szénhidráttartalmú liszttel, és úgy kisebb kárt okoz, mint eredeti összetevőivel, még az is lehet, hogy fogyni is lehet mellettük, de hosszú távon ez sem olyasmi, amivel biztosan célhoz érsz. Hiszen ezáltal sem hasznos tápanyagtartalma nem fog növekedni, sem az evési magatartásod (jelen esetben az édességfüggőség) nem fog változni.
    A fenntartható, egészséges étrend tartalmazza az összes fontos tápanyagot, amire szükséged van, anélkül, hogy fölösleges kalóriákkal, egészségre káros vagy fogyasztást növelő összetevőkkel (ilyen az összes színezék, aroma, állományjavító, ízfokozó stb.) terhelne.
    Mi a megoldás?
    Az egészséges étrend egyik fontos jellemzője a magas élelmirost-tartalom, amely tartósan jóllakottságérzést biztosít. Amikor otthon főzöl, tartsd szem előtt ezt a szempontot, és változtass az összetevőkön úgy, hogy magasabb legyen a rosttartalom. Például használj kizárólag teljes kiőrlésű lisztet, egyél sok nyers zöldséget, gyümölcsöt, ezek közül is nagyobb mennyiségben a magasabb rost-, és alacsonyabb szénhidráttartalmúakat. Ne használj cukrot, szoktasd magad fokozatosan a természetes édes ízekhez.
    Így elkerülheted a vércukorszint erős ingadozásait, a farkaséhséget, a falási rohamokat. A földünkön élő népek hagyományos ételei igen nagy eltéréseket mutatnak egymástól. Nagyon más összetételű táplálékok is lehetnek egyformán egészségesek. Érdekes módon akkor kezdődnek a gondok a civilizációsnak mondott betegségekkel, elhízással, amikor a globalizációnak köszönhetően betörnek az étkezésbe az iparilag előállított, egészségtelen élelmiszerek, a sok cukrozott nyalánkság, üdítő, a péksütemények, sütemények széles tárháza. Nagyon tanulságos, ha körülnézel, hol mit esznek a világban, és mi az eredmény.

    Hozzászólások

    Támogatóink ajánlatai

    h i r d e t é s

    Facebook

    Szponzorált hirdetések