Terhesség hétről hétre

Baba fejlődése

Csicsíja-babája

Szerző: Csontos Tibor

2003. december 6. | Frissítve: 2017. szeptember 5.

Forrás: Baba Magazin

Sok anya panaszkodik, hogy kialvatlan, fáradt, mert néhány hetes csecsemője mellett nem tud aludni.

Csicsíja-babája

A csecsemők rendkívül fogékonyak és készek befogadni, elfogadni mindazokat a jeleket, amelyek az édesanyától érkeznek. Ha a baba jelzéseire reagálva kialakítunk egy napi rutint, esti szertartást, ritmust és biztonságot adunk, akkor felerősítjük azt a saját tanulási folyamatot, amely hozzásegíti a babát a nyugodt alváshoz.

Figyeljünk a jelzésekre!

Az alvás megtanulható képesség. Az alvás elősegítésére különböző trükkök léteznek, a legalapvetőbb, hogy kialakítsuk az étkezések, az alvási szakaszok, az ébrenlétek rendjét, ritmust és ezzel biztonságot adva a babának.
Néhány hetes, sőt néhány hónapos babától még ne várjuk el, hogy mintaszerűen alszik majd. A nem időhöz kötött, hanem az igény szerinti szoptatás, a baba jelzéseire adott válaszkész anyai minta biztonságot ad a babának: tudja, hogy jelzéseire reagálnak és nincs egyedül. Az igény szerint szoptatott csecsemők és nagyobb babák az éjszaka folyamán is testközelséget kívánnak, amelyet a szoptatás is megtestesít. Tápszerrel táplált csecsemőknél ez a testközelség ugyanilyen fontos. Tehát a szoptatott baba nem fogja átaludni az éjszakát, bármennyire is szeretnénk vagy bárhogyan is próbáljuk erre trenírozni.
Léteznek olyan elméletek és elképzelések, hogy meg kell tanítani aludni a csecsemőt, akár úgy is, hogy sírni hagyjuk őt. Ez egy teljesen téves megközelítés, a sírás ugyanis sok mindent jelez: éhséget, szomjúságot, magányt, félelmet, diszkomfort-érzetet. A csecsemő szükséglény, az anyától várja teljes joggal, hogy reagáljon jelzéseire. Persze a praktikák előbb-utóbb beválnak, csakhogy nem azért, mert a baba megtanult egyedül elaludni, sokkal inkább azért, mert ahhoz szokott hozzá, hogy önmagát nyugtassa meg, hogy egyedül van, hogy a jelzésire senki nem reagál, tehát tulajdonképpen feladja azt a törekvését, hogy segítséget kérjen. Ez a végkifejlet nem biztos, hogy hosszú távon megéri csak azért,hogy a szülők pihentető éjszakai alvását biztosítsuk.
Mivel a szoptatott csecsemő éjszakai is inni-enni szeretne, hiszen az anyatej gyorsan felszívódik, ezért ne vonjuk meg tőle az éjszakai táplálás lehetőségét. Arról nem is beszélve, hogy a testkontaktus szempontjából is nagyon fontosak ezek az éjszakai időszakok is. Ráadásul a megfelelő mennyiségű tej termelődéséhez nagyon fontos az éjszakai szoptatás is. Persze szoptatás (vagy tápszeres táplálás) után próbálkozhatunk azzal, hogy simogatással, énekléssel ringatással segítsük elő az alvást.

Készülődés

Gyakori kérdés, mennyit kell aludnia a csecsemőnek. A válasz egyszerű: a gyermek annyit alszik, amennyire szüksége van. Ha hajnali ötkor nyűgösen és szemmel láthatóan rosszkedvűen felébred, az a fáradtság jele. A nyugodt és az alvás szempontjából hosszan tartó éjszaka megalapozásához különböző módszerek közül választhatunk.
Erre a legalkalmasabb a szoptatás, a táplálás. A szeretetteljes etetés leghatásosabb módja annak, hogy megteremtsük a mélyalvásos éjszaka lehetőségét.

Fürdetés, masszázs

Kezdjük az alvási rutin megalapozását a fürdetéssel! Az este ugyanis fürdetéssel kezdődik, ami kialakítja a babában azt a képzetet, hogy a nyugtató, tisztító, játékos fürdetés, a melegvíz után hamarosan az éjszakai pihenés következik.
A fürdetéskor vagy az azt követő percekben jót tehet egy kellemes babamasszázs is. A babának ilyenkor is fontos, hogy bőrén keresztül érezze édesanyja jelenlétét. Nélkülözhetetlen, hogy mindez meleg szobában történjen, és babaolajat is használhatunk. Kezdjük a masszírozást a kicsi fejénél, haladjunk lefelé a testén, majd következzen a keze, a lába, s dörzsöljük meg a gyomortájékát is. Finoman, de határozottan.
Mindent tegyünk meg annak érdekében, hogy gyermekünk nyugodt körülmények között kerüljön ágyba. Ügyeljünk arra, hogy ne legyen körülötte mozgás, hangzavar, mert bármilyen történés elterelheti a figyelmét.
Vannak szülők, akik saját ágyukba helyezik gyermeküket, és együtt alszanak vele. Ez segíthet legyőzni a baba esetleges nyugtalanságát. Az anyának is sokkal jobb, ha nem kell felkelnie az ágyból, pláne nem kell átmennie az éjszaka folyamán akár többször is a másik szobába. Az együttalvás csak a nyugati kultúrában számít különlegesnek, a természeti népeknél teljesen alapvető, hogy nem hagyják magukra a csecsemőket. A testkontaktus szempontjából és a kötődés kialakulásában is jelentős szerepe van az együttalvásnak.
Másrészt a szülők nyugodt alvását is zavarhatja, hiszen ott van bennük a félsz, nehogy éjszaka véletlenül megnyomják az ágyukban pihenő babát. Akik ettől tartanak, azok tegyék inkább a bölcsőt, az ágyat vagy a kosarat a hálószobába, akár a szülői ágy mellé.

A sírás titkai

Minden csecsemővel megtörténik, hogy éjszaka többször felébred, sír és úgy viselkedik, mintha nappal lenne. Ez idővel elmúlik, emiatt nem szabad pánikba esni, gyermekorvoshoz rohanni. Előbb-utóbb a baba elsajátítja az alvásmintát. Ennek a kulcsa azonban nem a szigorú éjszakai fegyelem betartatása, hanem a pici érzékenységét is figyelembe vevő, válaszkész reakció. Figyeljük meg, hogy vajon mi rejtőzhet a sírás mögött. Igyekezzünk rájönni, miért ébredhetett fel, lehet, hogy megkezdődött a fogzás.
Gondoljunk arra, hogy gyermekünk zavartalan éjszakájához nagyon fontos a biztonságos, szeretetteljes légkör. Minden este a vele közösen kialakított szertartásossággal tegyük ágyba a babát. Pihentető lesz az álma.

Hozzászólások

Így aludhat jobban a baba

Ha a baba boldog és kiegyensúlyozott, az édesanyja is az - ez az összefüggés pedig fordítva is fennáll.

Biztonságos, pihentető éjszaka a babáddal? Rajtad is áll!

Tudtad, hogy az alvási környezet megfelelő kialakítása nagyban befolyásolhatja babád alvását, ezzel együtt pedig a te éjszakádat is? Hol és hogyan érdemes altatni, hogy mindenkinek komfortos legyen?

Támogatóink ajánlatai

h i r d e t é s

Facebook

Szponzorált hirdetések