Terhesség hétről hétre

Baba fejlődése

Az alvásmegvonás a koleszterinre is rossz hatással van

2016. április 27. | Frissítve: 2016. május 3.

Forrás: Medipress

Az alváshiány miatt nem csak a fertőzés lehet gyakoribb vendég nálunk, sajnos a koleszterinszintünket is romolhat, ha nem alszunk eleget.

Az alvásmegvonás a koleszterinre is rossz hatással van

Azt már korábbi vizsgálatok is kimutatták, hogy az alváshiány hatással van a gyulladásokra, az immunrendszerre, az anyagcserére, illetve az étvágyat szabályozó hormonokra, de nemrégiben a Helsinki Egyetem szakemberei arra az összefüggésre is rábukkantak, miszerint a kevés alvás a koleszterin anyagcseréjére is befolyással van.
A helsinki csapat dr. Tarja Porkka-Heiskanen vezetésével főleg a zsírok és a koleszterin anyagcseréjét vizsgálták, mivel ezzel kapcsolatban korábban még nem születtek kutatások. Az eredmények azt mutatták, hogy a koleszterin-szállítás szabályozásában résztvevő gének kevésbé voltak aktívak azokban az alanyokban, akik keveset aludtak, mint azokban, akik elegendő mennyiséget tudtak pihenni.

Mindez laboratóriumi körülmények között is igaznak bizonyult, illetve a lakosság körében végzett felmérések adatai alapján is. Az is kiderült, hogy a keveset alvóknál alacsonyabb volt a jó minőségű koleszterinszintje, ezáltal megnőtt náluk a szív- és érrendszeri megbetegedések kockázata.

A vizsgálatok fényében a kutatók arra szeretnék felhívni a figyelmet, hogy az egészségkampányoknak a megfelelő mennyiségű alvás fontosságát is hangsúlyozniuk kellene a testmozgás, illetve az egészséges étkezés mellett, hiszen már egy heti nem elegendő alvás hatással van az immunrendszerre. A kutatók a jövőben arra készülnek, hogy megvizsgálják, mi az a legkisebb alvásmegvonás, ami már negatív hatással lehet az egészségre.

Az alváshiánynak számos káros hatása lehet gyerekeknél: fokozza a krónikus betegségek kialakulásának esélyét, kedvezőtlenül hat a gondolkodásra, a nyelvi, nyelvtani képességekre, és úgy általában a tanulásra. Kisebb gyermekeknél fokozza az érzékenységet, stresszt, nyűgösek, inaktívabbak lesznek, rosszabbul érzik magukat társas környezetben, nehezebben alkalmazkodnak.

Az alvás minőségét jelentősen befolyásolja a tévé, a táblagép, a számítógép vagy az okostelefon közvetlenül a lefekvés előtti használata.

Közhely számba megy, az anyák keveset alszanak, vagy ha időben eleget is, nem elég jól. Az alvásukat ugyanis folyton meg kell szakítaniuk, ez akár évekig is eltarthat. A folyamatos alváshiány pedig rossz közérzetet, depressziót, fásultságot, ingerlékenységet okozhat.

Kapcsolódó cikkeink:
  • A kialvatlanok jobban híznak!
  • Miért stresszes a gyermekem?
  • Ha keveset alszik, rontani fog a suliban!
  • Túl optimista lesz, aki keveset alszik
  • Hány óra alvás az ideális?
  • Hozzászólások

    Milyen lehet a boldogság illata? (X)

    Lépj hátra és lazulj el a Lenor segítségével!

    Támogatóink ajánlatai

    h i r d e t é s

    Facebook

    Szponzorált hirdetések