Terhesség hétről hétre

Baba fejlődése

Aki keveset alszik, az hisztis lesz

2017. augusztus 17.

Forrás: divany.hu

És ez fordítva is igaz: aki hisztis, ingerült, nem tud jól aludni.

Aki keveset alszik, az hisztis lesz

Az alvásmegvonás hat az agyi folyamatainkra, és hisztisebbé tesz. Ha jól alszunk, akkor személyiségtesztek szerint is jobban érezzük magunkat. Ha viszont nem pihentük ki magunkat és eleve fáradtan ébredtünk, az kihat az egész napunkra, ingerlékenyebbek, fáradtabbak leszünk. Az alváshiány ugyanis nem csupán egyes agyterületekre van kedvezőtlen hatással, hanem az agyi régiók közötti kapcsolatokra is hatással vannak.
Az agyunknak van egy úgy nevezett PFC része, ami a homlokunk mögött helyezkedik el és rövid távú memóriáért, a figyelemért és a viselkedésgátlásért fele. A viselkedésgátlás nem más, mint amikor az ösztönös viselkedést igazítjuk egy adott helyzetben megfelelő, elvárt viselkedéshez. Mondjuk a boltban ahelyett, hogy beleennénk mindenbe, amit megkívánunk, előbb betesszük a kosárba, kifizetjük, még esetleg - ha minden kötél szakad - haza is visszük, mielőtt megennénk - ad egy kézenfekvő példát a divany.hu.
Az agyunknak ez a része érzékenyen reagál a kialvatlanságra: ha nem aludtunk eleget, nem tudja ellátni kellőképpen a feladatát.
Mivel ez az agyterület felelős az érzelmi szabályozásért is, ezért ha kialvatlanok vagyunk, nem tudjuk megfelelően szabályozni az ösztöneinket és az érzelmeinket. Ebből pedig olyan fajta viselkedés lesz, mintha az azonnali érzelmi reakcióinkat nem használnánk, azaz hisztisek leszünk.
Ez a jelenség egyébként jól megfigyelhető a kisgyermekes anyáknál: a nem megfelelő alvás vagy a nem elegendő pihenés következtében befelé fordulás, komorság, ingerlékenység léphet fel. A hónapokon, akár éveken át nem jól alvó szülő nappalaira is rányomja bélyegét a felgyülemlett kialvatlanság. A kisbabás életmód sokszor stresszel, szorongással jár és sokszor pont emiatt sem tudnak az anyák aludni. Ez pedig komoly problémák forrása lehet.
Az alvásnál persze nem csak a mennyiség számít, hanem az is, hogy mikor alszunk. Ha a belső ritmusunk szerint tudunk aludni, akkor sokkal jobban összhangban maradunk önmagunkkal, gondoljunk csak arra, ha egy bagoly típusúnak pacsirta-szerűen kell élnie és aludnia. Ideig-óráig működik ugyan, de hosszabb távon a saját belső ritmusunk ellen dolgozunk. A belső ritmus figyelmen kívül hagyása ingerlékenységet okozhat.
A dolog azonban fordítva is igaz: ha egész nap érzelmi túlterheltség alatt voltunk, stresszes időszakaink vannak, akkor szinten biztos, hogy nehezebben alszunk éjszaka. Így a stressz ingerlékenységet, és alvási nehézséget is okozhat, és ezek a tényezők csak fokozzák a láncolatot, súlyosbítva az egymásra gyakorolt hatásukat.

Hozzászólások

Milyen lehet a boldogság illata? (X)

Lépj hátra és lazulj el a Lenor segítségével!

Támogatóink ajánlatai

h i r d e t é s

Facebook

Szponzorált hirdetések