Terhesség hétről hétre

Baba fejlődése

A szoptatás fontosságáról

Szerző: Bajor Zsuzsanna dietetikus, egészségfejlesztő

2014. február 20. | Frissítve: 2017. március 1.

Forrás: Ízek és Érzések

A kisbaba szoptatása a természetnek egy kivételes ajándéka. Szoptatással el tudjuk látni a legfontosabb tápanyagokkal a baba szervezetét, immunrendszerét erősítjük, így számos betegségtől megóvhatjuk a kicsit.

A szoptatás fontosságáról

A várandósság ideje alatt a kismamák felkészülnek a szülést követő feladatokra. Egyik ezek közül a csecsemő táplálására való ráhangolódás, de végül, ha elérkezik ennek az ideje, mégis sok nehézséggel találhatjuk szembe magunkat. Felmerülhetnek olyan kérdések, hogy milyen időközönként etessünk, felébresszük-e a babát több órás alvás után enni, elég-e az a mennyiség, amit megevett és még sorolhatnám. Mégse veszítsük el kedvünket! Rövid idő alatt össze lehet hangolódni és akkor minden kétely elszáll.
Vegyünk sorra néhány jó tanácsot, melyek segítségünkre lehetnek:
- A szülést követő néhány napban előtej termelődik, melynek mennyisége kicsi, viszont koncentrációja és összetétele kiváló. Bár a baba ezekben a napokban természetes módon veszít súlyából, az előtej által fontos tápanyagokhoz (fehérje, szénhidrát és immunizáló antitestek) jut a kis szervezete. Tegyük minél hamarabb mellre az újszülöttet!
- Gyakran előfordul, hogy a mellbimbó kisebesedik, kireped. Ezt valószínű a helytelen mellre való kapcsolódás okozza. Ügyeljünk arra, hogy a baba ne csak a mellbimbót, hanem a bimbóudvart is a szájába vegye! Ha már megjelent a seb, akkor segíthet a bimbóvédő. Ezt 1-2 hét használat után próbáljuk letenni, hisz a sebgyógyulás jó technika mellett gyorsan megy és a babának is megkönnyítjük a dolgát, mert védő nélkül nem kell olyan erősen szívnia.
- Hogy milyen gyakran etessünk? Bár a szakemberek szerint kb. 3 óránként kell a picit etetni, bátran hagyatkozzunk az általuk diktált igényekre. Vannak csecsemők (pl. a besárgult babák), akik képesek első heteikben akár 4 órát is aludni napközben egyszerre. Hagyjuk őket pihenni, és ha felébrednek, egyből ráhelyezhetjük őket a mellre. Legyen minden figyelmünk az ő reakcióiknak és jelzéseiknek a megismerésén! Néhány hét alatt be fog állni a napi ritmus (2-3 óránként), ami jó a babának és a mamának is.
- Ne aggódjunk amiatt, hogy elég mennyiségű tej termelődik-e a szoptatások között. A mellben lévő tej visszajelzést ad a szervezet számára, hogy milyen ütemű legyen a tejutánpótlás, így igazodik a tejtermelés a baba igényéhez. Ezt a folyamatot segíthetjük a mell fejésével is. Ez is jó mutatója lehet a folyamatos tejmennyiség emelkedésének. Míg eleinte csak néhány evőkanálnyi a lefejt mennyiség, később már deciliterekben lehet az mérni.
- Vannak babák, akiknél a büfiztetés során kisebb tejmennyiség is távozik a piciny gyomrukból (buknak). Hónapokba is telhet, mire megszűnik ez a jelenség, de amíg ez nem megy a súlygyarapodásuk rovására, addig nincs ok az aggodalomra.
- Nagy dilemmát jelent az, hogy az anyuka étrendje mennyire befolyásolja a tej összetételét és ízét. Bár közvetlenül a puffasztó ételekből a gázképző anyagok nem tudnak bejutni az anyatejbe, mégis tapasztalhatunk a babánál hasfájást olyan nyersanyagok fogyasztása után, melyekre az anyuka is érzékenyen reagál. Mellőzzük az étrendünkből a káposztákat, karfiolt, babot és a lencsét. A tej ízét befolyásolhatják a grapefruit, citrom, sóska, paradicsom valamint a csípős és illatos fűszerek (pl. fokhagyma, torma, chili, borsmenta, zsálya, fahéj) de ezek fogyasztása a baba ízlésétől és toleranciájától függ. Allergizáló hatása miatt pedig érdemes kerülni a tehéntej, eper és a mogyoró fogyasztását.
- Szánjunk fokozott figyelmet az emelkedett folyadékigény kielégítésére! Napi 3 l folyadék elfogyasztása javasolt, melyet ásványvízzel, gyümölcsteákkal, kompóttal, levesekkel és turmixokkal tehetünk változatossá.
- Szopatatás ideje alatt is figyeljünk a vitamin bevitel fontosságára: elsősorban kiegyensúlyozott táplálkozással (sok zöldség, gyümölcs), ám ha szükséges szedhetünk vitamintablettát is. Azok a nők, akik kizárólag növényi eredetű táplálékot esznek, figyeljenek fokozottan a B12-vitamin bevitelére.
- Szánjunk a nap folyamán pihenést magunknak is és a szoptatáshoz biztosítsunk nyugodt környezetet! Az anyuka ellazulása segíti a tejtermelést, a megfelelő táplálást és nyugalmat kölcsönöz a csecsemő számára is.
Aki átesik az első hetek "buktatóin", mosolyogva gondol ezekre vissza. Boldogsággal a szívében veszi mellére naponta többször azt a pici emberkét, akinek mi jelentjük az életet, a biztonságot és a megnyugvást. A szoptatás a baba-mama közti testközelség megélésének a legtökéletesebb és legmeghatóbb eszköze. Aki teheti éljen ezzel a lehetőséggel, hisz örök élmény marad mindkét fél számára!

Hozzászólások

Támogatóink ajánlatai

h i r d e t é s

Facebook

Szponzorált hirdetések