Terhesség hétről hétre

8 tipp a biztonságos napozásért

2012. június 19.

Forrás: babaszoba.hu

A gyógyító, szépítő napfényre elemi szükségük van a kismamáknak és a kisbabáknak is. A biztonsági szabályokat betartva nyugodtan élvezhetitek a napozás egészségmegőrző hatását.

1. Csak óvatosan!

A csecsemőket és a világos bőrű kisgyerekeket egyáltalán nem szabad közvetlen napra vinni. A melanociták fejletlensége miatt ugyanis kevesebb melanin termelődik a kicsik bőrében, ezért háromszor több UV-sugarat nyel el a bőrük, mint a felnőtteké, így könnyebben le is ég. Ha a gyereket a babakocsiban közvetett módon nap éri, vagy félárnyékban játszik, feltétlenül kend be a bőrét naptejjel! Terhesen se menj ki a közvetlen napra, ugyanis a pocak elvékonyodó bőrén át a babának is jut az UV-sugárzásból, és nem tesz jót a méh felmelegedése sem. A bőröd sem úgy reagál a napfényre, mint korábban: májfoltok alakulhatnak ki, és az sem biztos, hogy ezek mindegyike eltűnik majd szülés után.



2. Felöltözve

Kisbabáknak nyáron a sapka, a kalap vagy kendő és a trikó alapkellék. Nemcsak a leégéstől, de a napszúrástól is véd. Kismamaként ne feledkezz meg a szem védelméről se: az UV-szűrős napszemüveg fontos kelléke a nyaralásnak.

3. Félórás szabály

A fényvédők - kivéve a kizárólag fizikai fényszűrőket tartalmazókat - általában 20 perc alatt fejtik ki védő hatásukat, ezért fél órával indulás előtt kend be a bőrt. A fényvédelmet kétóránként meg kell ismételni, medencézésnél húszpercenként kend be! 10 és 14 óra között egyáltalán ne tartózkodjunk a napon.

4. Kémiai vagy fizikai?

A legbiztonságosabbak azok a készítmények, amelyek nem tartalmaznak kémiai, csupán fizikai fényvédőt, mint amilyen a titánium-dioxid vagy a cink-oxid. Míg a kémiai fényvédők felszívódnak a bőrben, és ily módon irritációt, allergiás reakciót válthatnak ki egyéni érzékenység esetén, a fizikai fényvédők csupán a bőr felszínén képeznek védőgátat, és hatásukat a felvitel után azonnal kifejtik. A széles spektrumú fényvédelem is fontos szempont, vagyis hogy a naptej az UVA- és az UVB-sugarakat is kiszűrje. Ha fizikai fényvédőket tartalmazó szert választasz, ezt a szempontot is kipipálhatod.

5. Felhők

Felhős időben is le lehet égni! A felhők az UV-sugárzásnak akár felét is átengedhetik, ezért ha hosszabb ideig a szabadban tartózkodsz, ne mulaszd el bekenni magad és a gyereked fényvédővel! A házfalakról a napsugarak húsz százaléka verődik vissza, ennyivel erősebb tehát a napsugárzás. A városban is le lehet tehát égni, és a pigmentfoltok is előjöhetnek.

6. Faktorszám

Ami a faktorszámot illeti, gyerek esetében az optimális védelmet az 50+ faktoros fényvédő jelenti (SPF) magas (30-asnál magasabb) UVA-védelemmel (IP). Várandósan is használj magas, legalább 30-as faktorszámú fényvédőt.

7. Ne spórolj a naptejjel!

Figyelj arra, hogy elegendő mennyiségű napvédőt használj! Három teáskanálnyi (18 gramm) általában elég a kisgyerek egész testére. Ha túl keveset viszünk fel, a fényvédelem hatékonysága akár a felére is csökkenhet. Várandósan egy teáskanálnyira van szükség a karodra, a lábadra, a törzsed elejére (gondolj az egyre nagyobb pocakra!), a hátadra. Az arcodra fél teáskanálnyi kerüljön, az orrodat, a szádat, a szemed környékét, a füledet és a válladat pedig speciális stifttel, ápolószerrel óvd.

8. Ne csak a napozásra figyelj!

A meleg is megviselheti a szervezetet. Ha babát vársz , mindig legyen nálad ásványvíz - akár napi három literre is szükséged lehet. Könnyű ételeket fogyassz, naponta többször, kis adagokban. A kicsikre is ügyelj: pici babák esetében minél gyakoribb szoptatással, a nagyobbaknál babavízzel, forralt vízzel pótold az elvesztett folyadékot.

Hozzászólások