Terhesség hétről hétre

Baba fejlődése

5 kiemelten fontos tápanyag, amit szoptatás alatt érdemes fogyasztanod

2016. április 13.

Forrás: babaszoba.hu

Egy friss hazai felmérés szerint a szoptatás időszakában mindössze az anyukák fele változtat az étrendjén és csak a megkérdezettek 13 százaléka figyel a megfelelő folyadékbevitelre.

A szoptatás alatti vitaminpótlás fontossága még kevésbé ismert: az anyukák kevesebb, mint fele szed vasat (46 százalék), a magnézium, a C-vitamin és a folsav pótlására pedig csak minden harmadik megkérdezett ügyel. Pedig egy szoptató édesanyának - saját egészsége és kisbabája miatt is - fokozottan érdemes odafigyelnie a kiegyensúlyozott, vegyes táplálkozásra, a különféle vitaminok és ásványi anyagok megfelelő napi bevitelére és a folyamatos folyadékpótlásra.

Hogyan hat az anya szervezetére a szoptatás?

Az anyatejnél nincs jobb táplálék a kisbaba számára, hiszen összetétele a baba szükségleteinek mindig pontosan megfelel, igényei szerint alakul. Így a csecsemő mindig megkapja azt, amire szüksége van, viszont előfordulhat, hogy az anyai szervezet terhére. Ugyanis az édesanya szervezete saját tápanyag-raktárait kezdi lemeríteni, amennyiben hosszabb időn keresztül nincsen megfelelő mennyiségű külső vitamin- és ásványi anyag-pótlás. Pár hónappal a kis jövevény megszületése után az édesanya gyakorta fáradékonyabbá, ingerültebbé válhat, elkezdhet hullani a haja és egyéb kellemetlen tüneteket észlelhet. Mindezek oka lehet többek között a nem megfelelő vitamin- és ásványianyag-bevitel. A szoptatás időszaka alatt az anya vitaminszükséglete akár 30-100 százalékkal is több lehet egy nem szoptató nő szükségletéhez képest.



Mely tápanyagokra van fokozottan szüksége egy szoptató anyának?

A fáradtság és a kimerültség elleni harcban segítséget nyújthatnak a B-vitaminok. A B2, B6- és B9 vitaminok hozzájárulnak a fáradtság csökkentéséhez. A tojás és a húsok a legfontosabb forrásai, ezért a vegetáriánusoknak fokozottan érdemes odafigyelni a pótlására. Napi ajánlott beviteli mennyiség a B12-vitaminból szoptató édesanyák számára: 4,0 µg3.

Szintén kiemelten fontos a megfelelő folsav bevitel szoptatós édesanyák esetében. Javasolt napi mennyiség szoptatás idején: 450 µg. Magas folsavtartalmú ételek pl.: a fekete bab, a spenót, a spárga és az avokádó.

A D-vitamin az immunrendszer, a csontok és a sejtképződés egyik legfontosabb támogatója, hozzájárul az immunrendszer egészséges működéséhez, a csontok és a fogak megfejelő fejlődéséhez. Tél végére mégis a magyar lakosság 95 százaléka D-vitamin-hiányban szenved. A szoptatás során még inkább érdemes odafigyelni a megfelelő napi bevitelére (20 µg szoptató édesanyák esetében). Ebben segíthet a csukamájolaj, a lazac, a kardhal, a tej és rókagomba fogyasztása például.

Ugyancsak nélkülözhetetlen az anyai szervezetből a vas. A szervezet működését számos szempontból támogatja, az oxigénszállítástól kezdve az izmok működéséig. Kiváló vasforrások pl.: a szójabab, a vörösbab, a lencse és a vöröshúsok. Csecsemőkorban a DHA (omega-3 zsírsav) támogatja agy megfelelő fejlődését, az a csecsemő az anyatejen keresztül jut hozzá. A szervezet nem tudja előállítani, ezért mindenképpen külső pótlás szükséges, ezért heti 2-3 alkalommal javasolt halat fogyasztani, de forrása például a spenót és a chia mag is. Amennyiben a napi rohanásban nehéz megoldani a változatos, tápanyagokban gazdag ételek elkészítését, nagy segítséget jelenthetnek a kifejezetten szoptató édesanyák számára kifejlesztett termékek is.

Kapcsolódó cikkeink:
  • Kimerült vagy a szoptatás időszaka alatt? Van megoldás!
  • Mit egyen a szoptató anya? A 10 leggyakoribb tévhit
  • Nem mindegy, mit eszel!
  • Hozzászólások

    Támogatóink ajánlatai

    h i r d e t é s

    Facebook

    Szponzorált hirdetések